Medeniyet ve Alerji

Kentleşme ve teknoloji arttıkça alerjilerin daha da fazlalaştığı gözlemlenmektedir. Medeniyet hastalığı olarak değerlendirilen alerjilerin kişilerin ofiste kapalı ortamda topluca bulunmaları, yaygınlaşan havalandırma ve ısıtma sistemleri, halılar, sigara alışkanlığının yayılması, katkı maddesi içeren hazır gıdaların tüketilmesi, evcil hayvanların beslenmesindeki artış, yaşamımıza giren kimyasal maddelerin artışı gibi nedenlerle alerjik hastalıklar kentlerde daha sık görülmektedir.

Çocukların daha sık alerji olmalarının nedenlerinin başında insanlığın her geçen gün daha fazla doğadan uzaklaşması gelmektedir. Doğadan uzaklaşan çocukların dost olan ve bağışıklık sistemini güçlendiren mikroplarla teması kesilmiş olur ki bu da bağışıklık sisteminde bir dengesizliğe yol açar. Bağışıklık sistemindeki bu dengesizlik sadece alerji ye neden olmakla kalmaz, diyabet, çölyak, tioidit gibi birçok otoimmun hastalığa da neden olabilir. Öte yandan modern yaşamın getirdiği hava kirliliği ve elektromanyetik maruziyet (cep telefonu, ipad, laptop, yüksek gerilim hatları, elektronik aletler) çok etkin rol oynamaktadır.

Çocuklarda bu kadar sık alerji görülmesinin en önemli nedenlerinden biri de kötü beslenme şeklidir. Doğal beslenmeden uzak, paketli abur cuburların tüketimi, fast food gıdaya yönelme, özellikle çikolatalı gofret, kakaolu süt, kakaolu gevrek veya kakaolu fındık ezmesi gibi gıdaların yaygın tüketimi önemli etkenlerdir.  Bu şeklide beslenen çocukların et,  sebze ve meyveden gelen vitamin ve minerali alamıyor olması da bir diğer nedendir. Bu şekilde zayıf kalan bağışıklık sistemi bir de güneş görmeyen okul, kreş gibi kapalı alanlarda yaşamla birleştiğinde alerji kolaylaşıyor.